Project motivation:
Despre proiect
Motivația proiectului:
TRECEREA BRUSCĂ LA ÎNVĂȚAREA ONLINE, CARE NECESITĂ MAI MULTE COMPETENȚE DIGITALE SPECIALIZATE PENTRU FORMATORII NOȘTRI
Criza COVID-19 a accelerat foarte mult nevoia de modernizare și transformare digitală a sistemelor de educație și formare din întreaga Europă. De exemplu, în RO, toate proiectele europene finanțate prin programul POCU (cofinanțat de FSE), care includ oportunități specifice de VET/învățare pentru diferite grupuri țintă, au avut două alternative începând cu martie 2020: fie să treacă schemele de învățare la online (fiind PRIMUL an în care învățarea online a fost recunoscută de ANC ca calificare formală doar pentru părțile mai teoretice ale formărilor), fie să suspende activitățile pe termen nelimitat. În plus, toate organizațiile au fost încurajate să își îmbunătățească competențele de formare pentru a menține procesul de învățare la un nivel satisfăcător și pentru a menține atenția cursanților, în special prin intermediul instrumentelor online. Prin A.2.1, A5.1, A5.2, proiectul nostru își propune să echipeze sistemele de formare din organizațiile partenere din Ro, BG, SP, IT pentru a face față provocărilor prezentate de recenta trecere bruscă la educația online și la distanță, inclusiv sprijinirea formatorilor și cercetătorilor noștri din domeniul FPC pentru a dezvolta competențe digitale și protejarea naturii incluzive a oportunităților de învățare.
OFERTA SLABĂ DE FORMARE PE ACEST SUBIECT ÎN CELE 4 ȚĂRI IMPLICATE DIRECT ÎN PROIECT
În RO și BG nu sunt disponibile pe piață cursuri științifice/documentate pentru instructorii de educație fizică a vârstnicilor, crearea unui nou conținut va fi o acțiune cu valoare adăugată pentru sistemele de formare din toate cele 4 țări. În RO, SO pentru instructor de aerobic&fitness este foarte general și stipulează nevoia de aerobic cu impact redus pentru vârstnici, dar numai într-o manieră generală. În contextul pandemiei, unele dintre cele mai afectate sectoare au fost sectorul formării și sectorul asistenței sociale, care s-au dovedit extrem de vulnerabile chiar și în țările foarte dezvoltate. Persoanele care lucrează în domeniul asistenței sociale și care doresc să își actualizeze competențele nu au în toate țările menționate o paletă/ofertă largă din care să aleagă. Vom găsi cu ușurință furnizori de formare în ITC, în inginerie, în servicii financiare, dar în domeniul serviciilor sociale, care este slab reprezentat în țări precum Romania sau Bulgaria, găsim doar abordarea clasică a profesiei de îngrijitor. Mai ales dacă vorbim despre specializare și nu despre calificarea inițială. Iar dacă într-adevăr căutăm un kit de formare specializat/curs deschis/curs online în educația fizică a vârstnicilor vom găsi în cadrul unor materiale de formare doar conținut care va acoperi doar câteva ore de formare (ex, în Spania) sau materiale în engleză.
Cursanții care lucrează în domeniul asistenței sociale vor dobândi instrumentele necesare pentru a răspunde mai bine la cererea tot mai mare de servicii dedicate îmbătrânirii active. Una dintre oportunitățile/posibilitățile avute în vedere de acest curs (instructor pentru bunăstarea fizică a vârstnicilor) va fi o necesitate, nu doar o nouă tendință, odată ce cluburile si centrele de zi și sălile de sport dedicate vârstnicilor vor deveni mai importante în prelungirea vieții active a seniorilor.
Obiectivele și rezultatele propuse prin proiect:
OBIECTIVE SPECIFICE:
O1: creșterea gradului de utilizare a instrumentelor digitale în procesul de învățare pentru 5 organizații din domeniul asistenței sociale&kinetoprofilaxiei din 4 țări-RO, BG, It, Spania prin sprijinirea a 13 dintre formatorii și cercetătorii săi în domeniul formării pentru a dezvolta competențe digitale și pentru a proteja natura incluzivă a învățării.
REZULTATE:
13 dintre formatorii și cercetătorii din domeniul VET ai organizațiilor noastre partenere își vor îmbunătăți competențele digitale, tehnologiile, pedagogiile inovatoare și deschise în formare după ce vor participa la o formare comună intensivă de 5 zile în Italia (LMS pentru învățare, Zoom, Big Blue Button, realitate augmentată pentru învățarea digitală, sincronizarea sistemelor de învățare digitală pentru formarea online);
platforma noastră de formare adaptată în cadrul proiectului (fiind, de asemenea, un rezultat direct al faptului că experții noștri își vor îmbunătăți competențele digitale) va deveni un instrument atractiv pentru>300 de cursanți din 5 țări în timpul proiectului.
O2: creșterea cunoștințelor a 13 formatori în domeniul îngrijirii vârstnicilor sau kinetoprofilaxiei din cele 4 țări, cu privire la îmbătrânirea activă și tehnici concrete de îmbunătățire a stării de bine a vârstnicilor prin utilizarea infuziei de know-how din ambele sectoare.
REZULTATE:
13 formatori în domeniul îngrijirii vârstnicilor sau kinetoprofilaxiei din cele 5 organizații își vor spori cunoștințele pe tema îmbătrânirii active și a îmbunătățirii stării de bine a vârstnicilor prin utilizarea infuziei de know-how din ambele sectoare (în timpul A2.2 vor învăța de la o echipă multidisciplinară de afiliați ai partenerului-gazdă despre dinamizarea învățării, intervenția socio-educațională în îngrijirea la domiciliu a vârstnicilor, tehnici de relaxare și respirație, mindfulness);
O parte din cei 13 formatori vor fi implicați în crearea kitului de formare, apoi echipa noastră comună va fi pregătită să adapteze exercițiile la starea fizică a vârstnicilor, creând seturi de exerciții pentru ținte specifice - vârstnici autonomi sau semi-autonomi, utilizarea exercițiului fizic pentru a atenua anumite deficiențe/probleme de sănătate.
O3: creșterea competențelor în îngrijirea persoanelor în vârstă și kineto-profilaxia pentru 34 de stagiari și practicieni din 5 organizații partenere în cadrul unei abordări științifice și intersectoriale.
REZULTATE:
-34 de cursanți & practicieni din cele 5 organizații partenere implicate în kinetoprofilaxie & asistență socială își vor îmbunătăți competențele prin 3 mobilități de practică de 6 zile lucrătoare, organizate în RO, BG și Italia, în cadrul unei abordări științifice și intersectoriale.
O4: creșterea gradului de atractivitate a instrumentelor de formare utilizate de furnizorii de formare din sectorul îngrijirii vârstnicilor din RO/BG/SP/IT prin crearea unui kit de formare transsectorial&o platformă actualizată care să permită cursanților să se specializeze și să lucreze mai bine în oricare dintre aceste țări pe tema bunăstării și a îmbunătățirii stării fizice a vârstnicilor.
REZULTATE:
-1 kit de formare digitală intersectorială creat în cadrul proiectului+o platforma de eLearning – care va permite cursanților să se specializeze, să lucreze mai bine în oricare dintre cele 5 țări pe tema bunăstării și a îmbunătățirii stării fizice a bătrânilor pe care îi îngrijesc; kitul va fi util pentru multe calificări și specializări disponibile la nivelul celor 4 țări.
Aspecte inovatoare din acest proiect:
A) Subiectele abordate în cadrul evenimentului comun de formare a personalului din Italia planificat: noutăți în învățarea digitală, sincronizarea sistemelor de învățare digitală - Zoom sau Big Blu Button integrate în LMS-uri;
B) Dimensiunea transsectorială a kitului de formare care va combina concepte și practici din domeniul îngrijirii persoanelor vârstnice și al serviciilor sociale (exerciții inovatoare, energizers, ice-breakers, terapie ocupațională pentru vârstnici), educație fizică - în special kineto-profilaxie (aerobic cu impact redus, Pilates, yoga, antrenament funcțional), psihologie (motivarea vârstnicilor pentru a-și schimba obiceiurile și pentru a acționa);
C) Kitul de formare poate fi utilizat pentru 2 sectoare principale care sunt similare concepute în țările menționate: 1) furnizori de servicii sociale: tehnician de animație socio-educativă/ animator socio-educativ sau îngrijitori de bătrâni și 2) pentru sectorul dedicat educației fizice sau kinetoprofilaxiei: instructori de aerobic și/sau fitness pentru bătrâni, fizioterapeut;
D) În România și Bulgaria nu am găsit furnizori de formare care să trateze educația fizică a vârstnicilor (în special a mijloacelor de profilaxie) printr-o abordare științifică; acest kit de formare va fi o noutate pentru FPC în aceste țări (echipa comună a găsit puțini furnizori în Italia, dar numai în limba italiană și puțini furnizori în Spania - cu aceeași barieră a limbii); cele mai bune practici din Italia și Spania vor fi disponibile pentru toti, iar kitul de formare transsectorial va fi tradus în 4 limbi;
E) A4.3-Testarea noului kit de formare pentru a fi adaptat la nevoile cursanților și ale vârstnicilor include o metodologie inovatoare: specialiștii de la Global Help, UCV și UVic vor testa părțile practice ale kitului de formare, prin furnizarea de sesiuni scurte de formare la fața locului, în locațiile afiliaților/părților interesate: săli de sport pentru vârstnici, centre de zi pentru vârstnici (diverse organizații din BCN, București etc). Prin aceasta, conținutul și formatul pot fi ajustate și validate până la finalul proiectului.
Complementaritate cu alte proiecte ale organizațiilor-partenere în proiect
Acest proiect este complementar unui proiect anterior pe care 3 dintre parteneri l-au derulat deja, mai exact STRACOV-Cooperare strategică în domeniul formării profesionale în domeniul îngrijirii persoanelor vârstnice, cu accent pe implicarea actorilor socio-economici, finanțat în cadrul E+ KA2, Parteneriate strategice în VET. Ghidul de formare digital creat în cadrul acestui proiect va fi încărcat pe platforma de învățare menționată și ar fi o continuare excelentă a inițiativei noastre anterioare. De asemenea, kitul de formare va fi digitalizat și va fi transformat în conținut multimedia cu ajutorul experților Euroform, rezultând un curs dinamic online. Cursantul va descoperi multe modalități inovatoare de a înțelege conceptele, de a efectua exercițiile pe muzică, de a învăța prin practică, va avea posibilitatea de a contacta cercetătorii din cadrul proiectului pentru a solicita orice informații suplimentare cu privire la tema studiată și de a primi răspunsul acestora în format video.
Proiectul trecut a creat 3 rezultate comune: 1 curriculum complet, 1 e-book pentru îngrijirea profesională a vârstnicilor, reunind know-how, experiențe, bune practici din 4 țări și 1 platformă online - un spațiu de colaborare si educatie, pornind de la acele experiente, expertii partenerilor vor crea un kit de formare si o platforma complementara unde vor posta conținut de formare pe tema proiectului, vor face schimb de idei, vor organiza webinarii pentru alți practicieni/stagiari din domeniu și unde curricula de formare va fi încărcată în 5 limbi- engleza, romana, bulgara, spaniola, italiana. Prezentul proiect pornește de la 2 dintre unitățile de competențe din curricula anterioară, unde subiectul activităților fizice a fost abordat într-o manieră integrativă și la un nivel nespecializat, doar prin propunerea și conducerea de jocuri sociale sau de spargere a gheții sau exerciții ușoare, care nu necesită competențe specializate. Acest nou proiect continuă tema proiectului anterior (îngrijirea vârstnicilor), izolează un subiect restrâns și îi conferă o nouă dimensiune la un nivel specializat, permițând lucrătorilor din domeniul asistenței sociale să se adapteze la statutul vârstnicilor (vârstnici autonomi din centrele de zi sau semi-autonomi din rezidențe).